Jak działa sekwencyjna skrzynia biegów w naszej Skodzie Fabia Rally2 Evo?

Często spotykam się z pytaniami od Was na temat tego jak działa sekwencyjna skrzynia biegów w naszej Skodzie Fabia Rally2 Evo. Czy używam sprzęgła? Czy mogę zmieniać biegi z gazem w podłodze? Dzisiaj chciałbym Wam opowiedzieć o sekwencyjnej skrzyni biegów, która w każdym entuzjaście motoryzacji wzbudza emocje.

Pamiętam, że w 2016, rozpoczynając przygodę w rajdach samochodowych marzyłem, żeby kiedyś choć raz przejechać się i zmienić bieg w skrzyni sekwencyjnej. Dzisiaj za mną już pewnie tysiące zmian biegów, ale niezmiennie możliwość pociągnięcia lewarka i przepięcia na kolejny bieg wzbudza satysfakcję.

Ale zacznijmy od początku. Lewarek sekwencyjnej skrzyni biegów w Skodzie Fabia Rally2 Evo znajduje się tylko 8 centymetrów od kierownicy. Jest wysoki dzięki czemu zmieniając bieg prawa ręka jest nadal bardzo blisko kierownicy. Lewarek porusza się tylko w dwóch kierunkach- do przodu i do tyłu. Pociągając dźwignie do siebie zmieniamy bieg na wyższy, odpychając ją od siebie redukujemy bieg na niższy. Sprzęgła używamy tylko do ruszania z miejsca, a następnie biegi podczas odcinka specjalnego przepinamy bez sprzęgła. W ten sposób prawa noga znajduje się cały czas na pedale gazu, a lewa noga znajduje się na hamulcu. Taki układ stóp przyspiesza reakcje na zdarzenia, które mogą nas zaskoczyć w trakcie rywalizacji.

Biegi do góry zmieniamy zazwyczaj z gazem w podłodze, możemy też z częściowo wciśniętym gazem lub bez, co rzadko się zdarza. Redukcje biegów następują natomiast podczas hamowań. Pomimo braku systemu ABS w rajdówce właśnie redukcje pozwalają wzmocnić hamowanie i w sytuacji zblokowania kół zwiększają ilość informacji o przyczepności, które trafiają do kierowcy.

Skrzynia zmienia biegi bardzo szybko, mechanicznie i bezpośrednio. Dobra zmiana wymaga zdecydowanego i pewnego ruchu. Na odcinku specjalnym zmiany są bardzo płynne, szarpnięcia pojawiają się częściej na dojazdówkach gdy jedziemy powoli.

Wyjątkowymi sytuacjami, w których możemy użyć sprzęgła są sytuacje, kiedy mamy niską przyczepność, a koła w poślizgu kręcą się bardzo szybko np. na nawierzchni szutrowej podczas zmiany z 1 na 2 bieg. Wtedy też możemy użyć sprzęgła, bądź po prostu odjąć delikatnie gaz, żeby bieg wszedł płynnie. Drugą sytuacją może być precyzyjny techniczny manewr jak np. beczka na ulicy Karowej. Dojeżdżając do niej zaciągamy hamulec ręczny jadąc z bardzo niską prędkością. Żeby mieć pewność, że po wciśnięciu gazu będziemy dysponować pełną mocą możemy „strzelić” ze sprzęgła. Skoda Fabia Rally2 Evo ma na tyle dobre podtrzymanie turbosprężarki i moc dostępną z samego dołu, że nie jest to konieczne, ale możemy w ten sposób zwiększyć precyzję manewru.

Jadąc drogą dojazdową do odcinka specjalnego używamy sprzęgła częściej np. redukując biegi hamując do świateł. W sytuacji, w której na odcinku specjalnym zredukujemy bieg za wcześnie skrzynia nie powstrzyma nas i łatwo możemy zakręcić silnik za wysoko, co może spowodować jego uszkodzenie.

Przyjemność jazdy ze skrzynią sekwencyjną jest bardzo duża. O ile prędkość zmian biegów można porównywać np. do dwusprzęgłowej skrzyni DSG o tyle bezpośredniość i brak jakiejkolwiek zwłoki po zmianie biegu katapultuje nas na zupełnie inny poziom precyzji zarządzania autem. Taka skrzynia jest również bardzo lekka, ale z drugiej strony dużo głośniejsza, trochę szarpiąca i wymagająca przeglądu co kilka tysięcy kilometrów, dlatego też nie jest stosowana w normalnych samochodach ulicznych.

logo_miko_stopka

Miko Mikołaj Marczyk
NIP: 7262671532

Obecni na

logo_miko_stopka

Miko Mikołaj Marczyk
NIP: 7262671532

Obecni na

Wszelkie prawa zastrzeżone MIKO MARCZYK ‘2022 / site by Dagson Media